Hidden Gems of Isavasya Upanishad
Vedas are other name of 'the sacred knowledge'.The vedic literature is organized into four segments, viz. :
1. Rigveda, the Vedas of the verse
2. Samveda, the Vedas of songs
3. Yajurveda, the Vedas of sacrificial Text
4. Atharveda, so named after Atharvan, the mythical priest of the past ages.
Upnishads are theological and philosophical reflections about the essential nature of things. They are also called Vedanta, literally meant - end of Veda, the final goal of the Veda, because it was, as a rule, located at the end of the Brahmana. Upnishads are also literally called 'confidential session' with the teacher, later meant as 'secret lore' because it used to be imparted to the pupil towards the end of the period of instruction.
The Isa or Isavasya Upanishad proclaims loudly the philosophy of non-dualism or Advaita, declaring God or Brahman to be the sole inhabitant of everything that exists. You can find lot of traces of Ishavasya Upnishad in Bhagwad Gita . Isa Upanishad has 18 verses and Bhagavad Gita has eighteen chapters. In many ways, the eighteen verses are as significant as the 18 chapters. In the 18 verses, the Upanishad sums up the significance and purpose of human life and with what attitude one should live upon earth and depart from here. It speaks about performing your duties, using the knowledge of the Brahman for righteous ends, and achieving liberation. The knowledge of Brahman or Self, and selfless performance of obligatory duties are both important for liberation. This is the central theme of the Upanishad.
1. Rigveda, the Vedas of the verse
2. Samveda, the Vedas of songs
3. Yajurveda, the Vedas of sacrificial Text
4. Atharveda, so named after Atharvan, the mythical priest of the past ages.
Upnishads are theological and philosophical reflections about the essential nature of things. They are also called Vedanta, literally meant - end of Veda, the final goal of the Veda, because it was, as a rule, located at the end of the Brahmana. Upnishads are also literally called 'confidential session' with the teacher, later meant as 'secret lore' because it used to be imparted to the pupil towards the end of the period of instruction.
The Isa or Isavasya Upanishad proclaims loudly the philosophy of non-dualism or Advaita, declaring God or Brahman to be the sole inhabitant of everything that exists. You can find lot of traces of Ishavasya Upnishad in Bhagwad Gita . Isa Upanishad has 18 verses and Bhagavad Gita has eighteen chapters. In many ways, the eighteen verses are as significant as the 18 chapters. In the 18 verses, the Upanishad sums up the significance and purpose of human life and with what attitude one should live upon earth and depart from here. It speaks about performing your duties, using the knowledge of the Brahman for righteous ends, and achieving liberation. The knowledge of Brahman or Self, and selfless performance of obligatory duties are both important for liberation. This is the central theme of the Upanishad.
वह परब्रह्म पूर्ण है
और कार्य ब्रह्म भी पूर्ण है ,
पूर्ण से ही पूर्ण की होती उत्पत्ति
पूर्ण यानि कार्य ब्रह्म का पूर्णत्व लेकर
शेष रहा करता पूर्ण परब्रह्म ही !
त्यागपूर्वक भोगो इस चल अचल जगत को
क्योंकि सर्वेश्वर का इसमें ही है आवास
यह भी याद रहे किसी अन्य की संपत्ति पर
लालच पूर्ण गिद्ध दृष्टी से होगा संताप।।
इच्छा हो गर जीने की पूरे सौ वर्षों तक
लगे रहो देव-विहित कर्मों में जम कर
ऐसे कर्म नहीं करते हैं लिप्त किसी को
न ही कोई अन्य मार्ग इससे हट कर।।
सभी प्राणियों में रहता है ईश हमेशा
एक ही रूप में विद्यमान
उसे प्राप्त नहीं सकती हैं इन्द्रियां
वह है मन से भी अधिक गतिमान।
वो तो स्थिर होते हुए भी
निकल जाता गतिमानों से आगे
उसके रहते ही गतिशील वायु से
समस्त प्राणियों में कार्य प्रवृति जागे
वह चलता है और नहीं भी चलता
वह दूर है और समीप भी
और सब के भीतर तो है ही ।।
जो देखा करता भूतों में आत्मा को
और देखा करता आत्मा में भूतों को
वो इसी सर्वात्म दर्शन के कारण
नहीं किया करता नफरत किसी से
जिस ज्ञानी के लिए सब भूत हैं आत्मा
उसका एकत्व देखने वाले को नहीं
होता कोई मोह शोक !
जो करते उपासना केवल अविद्या की
यानि कि पदार्थ परक और कार्य विद्या की
वे प्रवेश करते घोर अन्धकार में।
जो जन विद्या में ही रत रहते हैं
अर्थात चेतना परक विद्या और ब्रह्म ज्ञान में
वे प्रवेश करते और अधिक घोर अन्धकार में
लेकिन जो जानता साथ ब्रह्म और कार्य विद्या को
वह अविद्या में मृत्यु को पार करके
प्राप्त किया करता है अमरत्व को।
जो उपासना करते कामना पूर्ण कर्म की
वे प्रवेश करते घोर अन्धकार में
जो करते उपासना कार्य ब्रह्म की
वे प्रवेश करते और अधिक घोर अन्धकार में
जो साथ साथ जानता है सम्भूति और विनाश को
वह पार कर लेता विनाश से मृत्यु को
और प्राप्त कर लेता सम्भूति से अमरत्व को ।।
सोने के चमकदार पात्र में मृत्यु का मुख ढंका हुआ
हे सूर्य ! मुझ सत्य धर्मा के लिए कर दो इसे आवरण रहित
हे अग्नि ! हमें ले चलो हमें संमार्ग से
हे देव ! तुम तो जानने वाले हो समस्त ज्ञान कर्मों को
बचा के रखो हमें कुटिल पाप कर्मों से ।।
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